Label : Brlog Records
ID : No. 016
Year : 2009
Artist : Jahrtal
Album : Lichtbuch
FREE DOWNLOAD
Review ( HR. only )
Jahrtal je akustični folk duet iz gradića Zirl pored Innsbrucka (Austrija), a čine ga bračni par Christine i Ewald. Oni su već dugi niz godina angažirani u umjetnosti, no navode da nikada nisu bili u mogućnosti zaraditi dovoljno novaca za obitelj premda se uz glazbu bave još crtanjem, slikarstvom i instalacijama u kombinaciji sa živim nastupima.
Sa bandom Jahrtal su startali 2007. kada su objavili album "Anhstern/ Steinklang" sa 12 kompozicija od čega su 3 instrumentala. Imaju još jedan rad "Woven Wheat Whispers" kojeg su u proljeće 2008. dali na download korištenje. Na ovom prilično dugačkom albumu (75 minuta) uvrstili su folk pjesme iz Tirola, Austrije, Rumunjske, Škotske, Engleske i Tibeta, te dvije pjesme otpjevane na liriku njemačkog pjesnika J.v. Eichendorffa.
U njihovom press materijalu stoji da te pjesme sve zajedno nose plemenita značenja i poruke ljubavi upućene ljudima, prirodi, emocijama, te govore i o trenutnim uzročno posljedičnim efektima u onom pogledu koliko to folk pjesme mogu. Pjevane skladbe su izvedene na njemačkom jeziku s podužim tekstovima i šteta je što su čak i one iz ne-austrijskog područja preveli na njemački.
Osnovni instrumenti su im akustične gitare kojima sasvim solidno barataju koristeći 'pleteću' fingerpicking tehniku, a za prateće detalje upotrebljavaju gudačke (violončelo, violina) i duhače instrumente (frula, sax), električnu gitaru, te umješno aranžirane back-vokale i povremene prirodne zvukove poput cvrkuta ptica u Eichendorffovoj pjesmi "Abschied" i odjavnoj "Die welt voller wohlgerueche" koja je odsvirana samo na orgulje.
U nekim skladbama se upotrebljavaju i neki egzotični instrumenti poput table u "Fein sein" (barem tako zvuči), te često znaju adaptirati zvuk akustične gitare da nalikuje na nešto vrlo egzotično sa starinskim prizvukom (banjo, šargija, oud, mandolina, harfa) propušteno kroz stanovitu lo-fi tehniku.
Glazbeni teritorij je otprilike blizak našoj Lidiji Bajuk u onim pjevanim i jednostavnijim skladbama, a veoma interesantan je instrumental "Reigen" u pravom mračnom neo-folk izrazu sa režavim harmonijama električne gitare i violončela, te sama minimalistička struktura svih aranžmana sa fino pogođenim odnosom težišta između atmosfere i melodija. Premda je čitav album u vrlo tromom tempu, on odiše bogatim zvukom koji je vrlo dobro nadograđen minimalističkim formacijama, efektima, povremenim halovima, te su si dali na volju da kroz uglavnom elegičan i nježan ugođaj dozvole kompozicijama da se razmašu svojim duljinama (od 4 do 10 minuta) pri čemu su na konto egzotične atmosfere izbjegli apatiju i monotoniju.
Bez obzira na njemački jezik koji se ipak ne koristi prečesto u svakodnevnoj dozi da bi bio svima razumljiv, ovo je s glazbenog aspekta sasvim korektan folk album koji je trenutno pravi raritet u katalogu Brlog Records. Uostalom, što se tiče folka i world-music scene ionako ne razumijemo veliku većinu autora Europe, Afrike i Azije koji izvode skladbe na svojem autohnonom jeziku i dijalektu, pa su opet vrlo slušani i rado viđeni gosti različitih festivala širom svijeta.
Bitna je glazba, a ona je u ovom slučaju vrlo sugestivna, emotivna i atmosferična s mnogo različitosti po čemu se osjeća da su Jahrtal profinjeni umjetnici svojeg zanata.