BRLOG RECORDS
u suradnji s MILIJUN KUNA RECORDS PREDSTAVLJA :
ROVOVSKA AKUSTIKA ( snimano u napuštenoj tvornici )
U čast Mor Krom Kinskog
Label : Brlog Records
ID : No. 028
Year : 2010
Artist : Olovni Ples
Album : Rovovska Akustika
Tracks : 21/21
URL1 : http://freemusicfrombrlogrecords.blogspot.com/
URL2 : http://www.myspace.com/olovniples
1.Više Se Ne Bojim Visine
2.Neki Ljudi Ne Vole Ovakvu Glazbu
3.Gospode , Prosvijetli Me
4.Mozartov Satelit
5.Ispucane Usne
6.Dajte Mi Vodu
7.Piše Dole i Cigarete
8.Stara Pjesma
9.Kuća br. 42
10.Šume Snivaju
11.Mor Krom Kinski
12.Napuštena Tvornica A Strojevi i Dalje Rade
13.Grički Dijalog
14.Ne Uvijek
15.Nikad Činovnika Od Mene
16.Moj Grob
17.Tko Može sa Tobom Sunce
18.Rat za Ros
19.Rovovska Akustika
20.Vojnikova Ruka
21.U Planini Mrkoj Nek Mi Bude Hum
FREE DOWNLOAD ( olovni.ples@gmail.com )
Review ( HR. only )
TERAPIJA
Već sam pogled na odličan omot sa crno-bijelom fotografijom nastalom negdje vjerojatno u 1. ili 2. svjetskom ratu gdje petoro vojnika prelaze pontonski mostić ostavljajući iza sebe spaljeno zgarište šume, sugerira da se ovdje radi o angažiranom djelu koje se potpuno izdvaja iz klasičnog opusa ovog sastava iz Dugog Sela. Izuzev nekoliko skladbi koje su izvedene u njihovom blueserskom izdanju koje ipak odudara zbog namjerno uvrnutog ekspresivnog lo-fi zvuka ("Grički dijalog", "Nikad činovnika od mene", "Moj grob"), preostali dio materijala je za njih sasvim netipičan i prije bi odgovarao profilu eksperimentalnih izvođača u rasponu od The Residents sve do francuskog Nocturne ili niško-ćuprijskog Third I. Stoga je i sam album posve začuđujuće ostvarenje sastavljeno od mnoštva samplova, elektronike, halova, delaya, reverba, lo-fi distorzija, raznoraznih glazbenih isječaka popraćenih spoken-word sintagmama koje su ponekad prodefilirane sistemom naopačke reproducirane trake... Osim toga, cd je i interaktivnog sadržaja; paralelno sa pjesmama, zavisno u kojem kompjuterskom programu se preslušava (najpogodniji je Windows Media Player), na ekranu su prisutni i tekstovi, kao i poneki komentari, te svi prateći podaci koji govore o samim skladbama što dovoljno sugerira da je Olovni Ples dosegao potpunu kreativnu zrelost i sposobnost vladanja digitalnom tehnikom.
Ustvari, "Rovovska akustika" je u određenu ruku alternativna verzija prethodnog albuma "Gnijezdo bez sokola" (2009, Brlog Records/S.K.Z. 021) sastavljena od pjesama koje su vjerojatno pripremali za klasičan studijski rad (prisutna je i ona odlična, turobno olovna tema "Gospode prosvijetli me" sa prethodnika), no namjerno su zvuk propustili kroz mnogobrojne efekte kako bi mu priskrbili izuzetno eksperimentalan i zaista bizaran šlih. Uz obavezne tekstove hrvatskih književnika (Ivan Goran Kovačić, Antun Gustav Matoš, Dragutin Tadijanović i Miroslav Krleža), Stipe Periša je uvrstio i nekoliko vlastitih, te se pozabavio meni nepoznatim likom Mor Krom Kinski iz Dalibor Šparetićeve "Obiteljske usmene predaje". Priča kaže da je Mor Krom Kinski iliti MKK bio mistik, pjesnik i muzičar rođen 1901. u Bakru, a sa 14 ili 15 godina je poslan na Galipoljski poluotok gdje je upoznao australskog Hrvata Marka Šparetića koji ga je učio sviranju gitare rovovske akustike. Ujutro oko 4.45h, u nedjelju, 9.I 1915. započeo je saveznički brutalni pohod u kome je, kako kaže statistika, živote izgubilo 252.000 tisuće ljudi, a među njima i Mor Krom Kinski, no izgleda da to ipak nije točan podatak... Stoga se između ostalog "Rovovska akustika" bavi i ratnom tematikom (spoken-word "Rat za Ros", te mračni ambijentalni industrial komadi "Rovovska akustika", "Vojnikova ruka", "U planini mrkoj nek mi bude hum") koja je indirektno ili direktno povezana i sa današnjim poveznicama nezaposlenosti i opće loše društvene atmosfere koja dovodi do pada morala i duhovnih vrijednosti, gubitka svjetonazora i optimizma, pa čak i sklonosti prema suicidu koji je opisan u stravičnoj akustičnoj horor temi "Kuća broj 42" koju je osobno napisao upravo Mor Krom Kinski. Tekst je zaista morbidan, a izvedba je mračnija i od samih rodonačelnika akustičnog žanra - Buckleya i Drakea - 'slušaj me sad pozorno/ sutra u ponoć dođi na kraj ulice/ ponesi ono najnužnije/ reci majci da te nema, da odlaziš zauvijek, jer ja te vodim u drugi svijet/ moja draga, ljubljena djevojko, idemo daleko i ne vraćamo se više nikada.../ u kući broj 42, gore na katu, druga soba desno, ima greda dovoljno čvrsta za nas dvoje, ljubljena...'. Još jedna vrlo slična skladba je uvodna "Više se ne bojim visine", također od MKK-a, opsjednuta samoubojstvom i skokom s balkona.
VOJNIKOVA RUKA
Bez obzira što je početni dio albuma naoko zvrkaste i otkačene naravi (kratki jednominutni skit "Neki ljudi ne vole ovakvu glazbu", dvominutna samplirana "Mozartov satelit" sa restauriranom temom "Wiegenlied" W.A.Mozarta na verglecu, spoken-word komad "Ispucane usne"), s vremenom sve ove, uvjetno rečeno zafrkancije, pretvaraju se u ozbiljnu poemu koja kreće od Waitsovsko-Residentsovskih "Dajte mi vodu" i socijalne "Piše dole i cigarete", te se poput filmske fabule u formatu omnibusa redaju sve lošiji, morbidniji i stravičniji prizori koji završavaju fatalistički. Ako ne sa smrću, onda barem sa insinuacijama na nju i željom da se ovaj život okonča, pa makar i samoubojstvom. Teška i olovna atmosfera kojom je obavijen drugi dio albuma uprizoren je kroz inventivan i pronicljiv eksperimentalni pristup koji je pun minimalističke psihodelije, različitih efekata i natruha elektro-akustičnih glazbenih opservacija, no vjerojatnost je da ovakav performans uživo možda nikada nećemo dobiti od Olovnog Plesa koji će i dalje raditi svoj standardni amplificirani blues/country-rock.
Djelo je stoga još raritetnije u njihovom opusu, te je sasvim neočekivani eksperimentalni rad kojim dokazuju da su hrabri kreativci i na području gdje ih se najmanje moglo očekivati.
Review by
Vladimir Horvat Horvi